torsdag 15 maj 2014

Recension om Ett hål i mörkret

Gillar du böcker där det händer saker hela tiden? Tycker du om ständig spänning blandat med sorg ?Gillar du böcker som sätter igång tankar? Då tycker jag du ska läsa den här boken!

Boken handlar om Carl, killen som älskar sin farmor mest av allt. Den senaste tiden har Carls farmor åkt fram och tillbaka till sjukhuset. Hon är för det mesta pigg och glad. Men plötsligt en dag så händer något som får Carl att sjunka ihop och bli deppig. Men det som är bra är att den fina tjejen med gitarren  som har bor granne med går i hans skola. Hon kanske kan förändra hans liv? Vill du veta vad som hände den där fina dagen och vem tjejen är? Då tycker jag du ska läsa boken.

När jag läste den här boken så tänkte jag direkt på min morfar genom att faktiskt bara läsa vad den handlade om och det gjorde att jag ville läsa den.  Ville se hur Ingrid beskrev den känslan, känslan som jag kanske får samma som henne, känslan av att älska någon så himla mycket. Det var det första som dök upp i mitt huvud. Författaren Ingrid Olsson skriver bra tycker jag och hon skriver på ett sätt så man kan verkligen känna sig in i den situation och jag kan känna igen mig precis i den här situationen. Jag kände nämligen exakt samma sak när jag fick reda på att min morfar var nära att gå bort. Jag minns såväl hur mina tankar bara flög iväg. Allt kändes precis som för Carl, mitt liv förändrades.

Jag tror Ingrid vill förmedla att man ska ta vara på tiden man har med sina familjer och släkt. Man vet aldrig när det kan hända något. Att man ska vara tacksam och tänka mer på vad man har i livet och att det faktiskt som sagt kan hända saker när man som minst anar det.

Othilia