onsdag 13 maj 2015

Förr eller senare exploderar jag

"Förr eller senare exploderar jag" är ett av John Green's många mästerverk. När man väl har öppnat bokens första sida kan man inte släppa den förrän man kommer till den sista. Den här boken är enligt mig en av de bästa böckerna inom ungdomsdrama/romantik. När man börjar läsa tror man inte att den är en så "big deal" som alla pratar om, men när du väl börjar läsa så startar bergochdalbanan av känslor stiga uppåt. Men bergochdalbanan har även sina nedgångar.

Hazel är 17 år och kommer aldrig att bli frisk igen. Det har hon vetat sedan dagen då hon fick sin cancerdiagnos för tre år sedan. Hennes mamma oroar sig för att hon är isolerad och bara sitter hemma hela tiden, så hon anmäler Hazel till en stödgrupp för ungdomar med cancer. Vilket Hazel tycker är en hemsk idé, men hon går ändå för hennes mammas skull. Men en dag efter stödgruppen träffar hon Augustus Waters, som är friskförklarad från sin cancer och han verkar vara en charmig drömprins.
Deras kärlekshistoria kommer att bli en sådan som skrivs om i dikter och sånger.

"Förr eller senare exploderar jag" är en av de bästa böckerna jag någonsin läst, av alla genrer. Den här boken är som ett slag i ansiktet, man skrattar, man gråter och det känns som man verkligen deltar i karaktärernas berättelse.

Jag har läst fler av John Green's böcker, och nu är han min Gud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar