onsdag 13 maj 2015

Förr eller senare exploderar jag

Jag har läst boken förr eller senare exploderar jag skriven av John Green som är en kärleksroman. 

”Jag är en granat, mamma. Jag är en granat och förr eller senare kommer jag att explodera och jag skulle vilja minimera antalet skadade, okej?”

Boken handlar om Hazel Grace som är 17 år, hon bet att hon ska dö. Det har hon vetat i 3 år nu, sen den dagen hon fick sin cancerdiagnos. Hon går inte längre i skolan och ligger mest hemma i sin säng och kollar på serier. 
Hon går till en stödgrupp med andra cancersjuka ungdomar och träffar en kille som heter Augustus Waters som snabbt visar intresse hos henne. Augustus och hazel blir tillsammans och de hittar på många olika saker tillsammans. 

Boken utspelar sig nutid i den amerikanska staten Indiana där Hazel bor med sina föräldrar. Handlingen utspelar sig också vid ett tillfälle i Amsterdam där man får vira in sig i passionerad kärlek och härlig ungdomlig kärlek. 

Jag tycker att boken är fantastisk och gripande, det är väldigt svårt att lägga ifrån sig den och man vill bara läsa mer och mer. Den är väldigt rörande och det är svårt att inte bli berörd under läsningen. 
Den är skriven på ett vardagligt sätt och man känner sig väldigt bekväm när man läser boken. 


Jag rekommenderar boken till alla främst ungdomar där ute, till dem som gillar kärlek av största slag och som inte har något emot rörande böcker. Den passar de flesta och jag tror det är en bok som får många att tänka om. 

/Nora

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar