måndag 7 april 2014

Mitt i allt mörker kommer en ljus punkt fram

Det här är en bok som beskriver hur Calle, en ung kille, får uppleva en tragisk händelse som snabbt förändrar hans liv. Till slut och kanske på grund av det som har hänt, kan han gå vidare i livet. "Ett litet hål i mörkret" är en bok skriven av Ingrid Olsson. Hon skrev den efter sin mammas död.


Redan i inledningen berättar han hur tufft den där perioden var, när allt var som sämst. När familjen bara försvinner och det inte går att göra något åt det. "Det blev som en stor solpöl runt honom och jag bara stod där och lät ambulanspersonalen lyfta ut honom." Han beskriver sin pappas död.

Det här är en bok där livet vänder och plötsligt kommer någon från ingenstans och vänder upp det hela igen. I boken får man följa Calle och hans familj och hur livet förändras efter den tragiska händelsen.


Omdöme
Jag tycker att  början av boken innehåller massor av information och det är mycket som händer. Men efter det blir boken väldigt seg och sorglig. Det händer inte så mycket och Calle är i samma miljöer hela tiden. Språket och stilen är bra. Jag gillar att hon delar upp texten så att alla sidor inte är fulla med text. Det gör att man får ett bättre flyt och att man inte tappar bort sig.

Jag tror att budskapet med boken är att man måste få tid att bearbeta när någon har dött. Jag tror att det är viktigt att kunna prata med sin familj om sorgen och att det inte bara kommer helt plötsligt. Precis som det gjorde för Calle. Jag tror också Ingrid vill förklara att det var viktigt för henne att kunna prata med någon när hon hade det tufft.

Jag skulle rekommendera denna bok till någon som har varit med om någon liknande situation.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar